Positieve Effectieve Training Door Observatie van het Gedrag
Hondentrainingscentrum P.E.T.D.O.G. staat ook op Facebook Hondentrainingscentrum P.E.T.D.O.G. ons YouTube kanaal

Waarom geeft hondentrainingscentrum P.E.T.D.O.G. geen groepstraining (meer)?

Na jaren groepstraining te hebben gegeven, is hondentrainingscentrum P.E.T.D.O.G. in 2003 gestopt met het geven van trainingen in groepen. Ook wij gaven die standaard trainingen in groepen, al was het dan al wel in groepjes van maximaal 6 honden en hun eigenaar. We gaven verschillende cursussen, afhankelijk van de leeftijd van de hond en het niveau: puppentraining, jonge hondentraining, gevorderd, gevorderd 1, gevorderd 2, all round en behendigheid.

Eén uurtje in de week: eerst in een loods, later op een grasveld en op het laatst in een paardenbak, waarbij we zelfs bij sommige groepen met 2 instructeurs tegelijk werkten. Maar zelfs met 2 instructeurs en maar 6 hondjes in de groep merkten wij dat wij niet die informatie konden geven, die wij wilden geven. Reken maar uit: 6 honden en eigenaren in een uur, die allemaal dezelfde oefening doen; de één een beetje beter dan de ander.

Het bleef bij het houden van een algemeen verhaal in een gemaakte situatie, namelijk allemaal honden en eigenaren die normaal nooit op zo’n veld stonden, honden die al thuis aan hun baasje merkten dat het weer de dag van de training was en de eigenaar toch vaak een beetje zenuwachtig was of hun hond het wel goed deed, honden die gedrag vertoonden dat ze normaal gesproken nooit lieten zien, of juist het omgekeerde: gedrag niet laten zien waar de eigenaar thuis enorme last van had. In dat uurtje in de week konden wij het niet voor elkaar krijgen om díe informatie te geven die we zo graag wilden geven. We gaven oefeningen en het huiswerk dat hoorde bij het programma van die dag. En gingen steeds vaker onbevredigd naar huis, omdat we zagen dat mensen met vragen achter bleven, thuis heel hard net op de verkeerde manier gingen oefenen en wij de week daarna aardig wat tijd kwijt waren om dat weer een beetje recht te trekken. Steeds vaker merkten wij dat het aanbieden van eenheidsworst niet dat was wat wij graag wilden bereiken.

Wij wilden mensen leren kijken naar hún hond, naar de lichaamstaal van hun hond, wat bedoelde hun hond? Waarom deed hij dat wat hij deed? Hoe kun je daar als eigenaar bij aansluiten, zodat negatief gedrag niet ontstaat of in ieder geval snel omgedraaid kan worden? Dat kun je gewoonweg niet bereiken in een groep.

Het maakt nogal een verschil of jouw hond in jouw gezinssituatie woont of bij een totaal ander gezin. Neem in gedachten eens een Duitse Herder. De ene Duitse Herder woont als gezinshond op een woonboerderij in een druk gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 3 tot 11 jaar met 2 drukke fulltime werkende volwassenen. Deze hond mag veel, mag lekker over de bank rennen met de kinderen, speelt veel met een bal met de kinderen in de tuin en rent met ze mee. En neem deze zelfde Duitse Herder nou eens in een gezinssituatie bij een ouder echtpaar dat beiden met pensioen is, niet meer al te fit, vrijwel altijd thuis en wonend op een appartement. Deze hond gaat dagelijks 3 keer per dag uit naar het park, waar hij aangelijnd een uur mag lopen. Als ze thuis zijn, ligt de hond heerlijk aan de voeten van de eigenaar en krijgt regelmatig een knuffel en een lekkere kluif. Deze precies dezelfde hond krijgt in beide gezinssituaties een heerlijk leven, maar er zal toch iets totaal anders van hem verwacht worden in beide gezinssituaties.

Juist dat is waarin wij in de groepslessen geen aandacht voor konden geven. En juist dat is wat wij zo belangrijk vinden: jouw hond moet een onderdeel van jouw gezinssituatie worden en daardoor heeft hij specifieke begeleiding nodig die je in een groepstraining nooit aan bod kan laten komen. De enige manier om dit te ondervangen is door uit groepstrainingen te stappen en individueel aan het werk te gaan. Precies daar waar de hond leeft en het gedrag laat zien dat hij elke dag laat zien, omdat hij daar is waar hij zich het prettigst voelt: bij zijn eigen eigenaar, die zich ook gedraagt zoals hij zich altijd gedraagt in de omgeving waar hij het meest is, namelijk thuis. Dát is waar de training moet plaatsvinden. Dát is waar wij kunnen aansluiten op de eisen die de gezinssituatie aan de hond stelt.

En daar zit onze kracht. Jou dàt aanleren wat jij belangrijk vindt. Want neem nou die Duitse Herder weer eens in gedachte. In het drukke gezin zullen ze het misschien minder belangrijk vinden dat de hond gaat liggen op commando, het niet zo erg vinden dat hij trekt aan de lijn, het niet zo erg vinden als hij niet direct komt als je hem roept, maar wat zij waarschijnlijk wel belangrijk vinden, is dat de hond het maatje wordt van de kinderen, dat hij leert luisteren naar hen. In de situatie van het oudere echtpaar is het mogelijk wèl belangrijk dat hij niet trekt aan de lijn, dat hij ‘af’ gaat als de eigenaar dit graag wil en dat hij rustig doet als ze met hem willen knuffelen of spelen. Totaal verschillende eisen aan precies dezelfde hond met nog steeds hetzelfde karakter. En dat leren wij je begeleiden. Wat wil jíj je hond aanleren? Wat vind jij belangrijk voor jouw hond? Wij leren je kijken naar je hond, wat heeft hij nodig, hoe kun je hem leren lezen qua lichaamstaal en gedrag, hoe kun je eventueel negatief gedrag voorkomen en als het ontstaat, hoe kun je het afleren?
Maar wat als ik nou niet weet wat sowieso belangrijk is voor mijn hond?
Er zijn een aantal basisdingen, waarvan wij vinden dat elke hond eigenlijk zou moeten beheersen, tenzij jij dat als eigenaar uiteraard totaal niet belangrijk vindt. Die basisdingen, waar wij in de puppentraining al aandacht aan besteden zijn het leren komen als de hond geroepen wordt, het lopen aan een slappe lijn, leren wat ‘nee’ of ‘foei’ betekent en daar ook naar handelen. Als jij als eigenaar niet goed weet wat je verder graag zou willen leren aan je hond, gaan wij met je in gesprek en bekijken we het gedrag/ karakter van je hond, maar ook zeker jouw manier van (willen) omgaan met je hond en waar je de hond voor wilt gebruiken. Ook jouw manier van iets willen aanleren aan je hond is belangrijk en we kijken uiteraard naar zijn leeftijd. We werken op de positieve manier waarbij wel veel belonen, maar wat zeker niet betekent dat we bepaald negatief gedrag proberen af te leren door het alleen maar te negeren. Er zijn gewoon dingen die een hond niet mag doen, ook een pup niet. Hoe je dit afleert, komt vaak al in de eerste training aan bod in de vorm van de ‘nee’ of ‘ foei’- oefening.

En hoe zit het dan met die oh zo nodige socialisatie van mijn pupje, waarvan iedereen zegt dat die zo belangrijk is?
Daar kunnen we vrij kort over zijn: honden leren tijdens een groepstraining niet sociaal zijn.

Het zijn gemaakte situaties, waarbij sommige hondenscholen kiezen voor losse speelkwartiertjes, waarbij zowel instructeur als eigenaar aan de kant gaat staan, of we hebben nog erger gezien: de pups in een ruimte alleen mochten ‘spelen’ terwijl de rest pauze ging houden. Pups van diverse leeftijden  en groottes moeten leuk doen met elkaar. Daar wordt je niet sociaal van. We hebben veel hondenscholen bezocht en zagen tijdens deze speelkwartiertjes veel dominant gedrag van pupjes die niet gecorrigeerd werden, maar ook onderdanige hele jonge pups die er door de lompere grotere rassen onder geschoffeld werden zonder dat daar op ingegrepen werd. Dit zijn geen leermomenten voor honden. Dit geeft stress bij de honden en kan ze zelfs traumatiseren, waardoor jij met probleemgedrag zit, waarvan je niet eens goed weet waardoor het ontstaan is. De instructeurs gebruiken deze momenten niet om de eigenaren te leren kijken naar wat er gebeurt, leren niet kijken naar hun hond, leren niet kijken naar wat de verschillende honden nou proberen te bereiken en wat zij zeggen met hun lichaamstaal en geluiden die zij maken. Een hond wordt hier NIET sociaal van. Sommige hondenscholen kiezen ervoor de honden aangelijnd naar elkaar toe te laten komen. Ook hier wordt een hond niet sociaal van. Als eigenaar ben je alleen maar druk met het voorkomen dat de lijnen niet in elkaar raken en je let eigenlijk niet op wat er nou gebeurt aan gedrag. In elkaar gedraaide lijnen geeft alleen maar een verhoogd risico op een knokpartij. En dat wil je echt niet. Je moet leren wat je ziet aan gedrag. Wat laat mijn hond zien, hoe kan ik mijn hond begeleiden, wanneer moet ik het mijn hond zelf laten oplossen, wanneer moet ik helpen?

Onze filosofie is dat sociaal worden op straat en in het park/ bos gebeurt, met de honden die je tegenkomt met je wandelingen en tijdens de uitlaatrondes. Dat zijn de honden waar ze over het algemeen mee te maken hebben. Een hond aan de lijn laat je helemaal met rust en een loslopende hond in het park kan een goed leermoment zijn, mits deze hond zich sociaal gedraagt en je goed kijkt naar de signalen die jouw hond èn de andere hond inclusief  eigenaar afgeeft. Dat is wat wij je leren bij hondentrainingscentrum P.E.T.D.O.G. Wat laat mijn hond zien, hoe vergroot ik zijn eigen oplossingsvaardigheden en wat laat die zogenaamde sociale hond van de buren zien?

Voor die situaties waarbij je hond negatief gedrag laat zien naar andere honden zullen wij dit juist op een gecontroleerde manier gaan opzoeken. Hiervoor zal eerst een of meerdere (afhankelijk van het probleemgedrag en de inzet van jou als eigenaar) training plaatsvinden in huis, omdat je daar al begint met het veranderen van jouw gedrag, wat ook buiten zijn effect zal hebben. Vervolgens zullen we 1 of meerdere van onze eigen honden gaan inzetten om te observeren waar het probleemgedrag vandaan komt en hoe we dit kunnen ombuigen. Meestal zit dat in de combinatie baas- hond die elkaar, zonder hier erg in te hebben, versterken. Wij zijn direct in onze aanpak en zullen je vertellen wat we zien, eventueel ondersteund door tijdens de training gefilmde beelden.

Waarom komen we bijna altijd met z’n tweeën?
Er zijn een aantal redenen waarom wij zoveel mogelijk met zijn tweeën komen. Wij gaat er vanuit dat vier ogen sowieso meer zien dan twee. Degene die met de cursist en zijn hond aan het oefenen is of iets aan het uitleggen is, kan minder goed het geheel overzien. De ander kan dit beter. Ook kan deze persoon dan beter filmen. Een andere reden is dat mocht onverhoopt één van ons ziek worden, kan de training gewoon doorgaan, omdat we op de hoogte zijn van het proces. Daarnaast hebben wij allebei een andere energie, wat bij zowel honden als eigenaren een andere reactie zou kunnen geven. Wij kiezen er soms bewust voor één van ons meer op afstand te laten, als wij merken dat hond en/ of eigenaar hier dusdanig op reageert dat we niet het gedrag zien dat we willen zien. Dit zullen wij altijd uitleggen.

Positieve Effectieve Training Door Observatie van het Gedrag
grapho Nieuw Buinen